Tips om beter te kunnen aimen in games

      Reacties uitgeschakeld voor Tips om beter te kunnen aimen in games

We houden allemaal wel van een schietspelletje op z’n tijd. De meest populaire games zijn vaak schietspellen: Halo, Call of Duty, Counter-Strike of de meest gespeelde games van het moment Overwatch en Fortnite. Wat hebben al die games met elkaar te maken? Je moet kunnen richten. Oefening baart kunst, maar er komt nog veel meer bij kijken om je aim te verbeteren.

Als je een skill wilt verbeteren, moet je weten hoe je dat doet. Het is namelijk niet alleen ‘ergens goed in zijn’. Dus ook met je aim in een shooter. Het vereist goede gewoontes, slechte gewoontes afleren, weten hoe je moet oefenen en weten waar je verbeterpunten liggen.

Stap 1: Zorg voor de juiste uitrusting

Kan een voetballer net zo goed voetballen met een slappe bal? Precies, net als die voetballer moet ook jij over de juiste uitrusting beschikken om alles uit je aim te halen. Jouw uitrusting is een muis en een muismat.

Een muis uitkiezen is iets hoogst persoonlijks. Kies altijd waar je je comfortabel bij voelt. Daarnaast komen muizen van tegenwoordig met een reeks aan opties. Zo kun je allerlei extra knoppen krijgen, verschillende gewichten en instelbare DPI. Voor schietspellen raden we dit aan:

– Ga voor een lichte muis want deze is makkelijker om over je muismat te zwepen.

– Houd het simpel, je hebt al die extra knoppen niet nodig. Hooguit één of twee is genoeg.

– Geef geen extra geld uit aan veel DPI-opties. Je houdt ‘m toch op één stand, maar daarover later meer.

Het is belangrijk om een muis te kiezen die past bij je hand, logisch natuurlijk. Ga daarnaast voor een lage response time. De meeste gaming muizen zijn hier goed in voorzien.

Investeer daarnaast in een goede muismat. Kies een grote, want niks is vervelender dan midden in een vuurgevecht ineens compleet mis schieten omdat je muismat te klein is.

Tips om beter te kunnen aimen in games logo

Bron: Flickr/Jim Makos via Compfight

Stap 2: Stel de uitrusting juist in

De juiste sensitivity (gevoeligheid) is van het grootste belang. Helaas is er geen one-size-fits-all hier. Het is niet zo dat als je deze instelling gebruikt, je ineens beter wordt. Het is belangrijk dat je de instelling vindt die natuurlijk en comfortabel voelt en tegelijkertijd je de meeste controle geeft.

Beginnend bij je DPI. De Dots Per Inches, bepaalt hoe gevoelig je muis is. Hoe lager de DPI, hoe groter de beweging moet zijn om dezelfde beweging op het scherm te zien. Eerder zeiden we al dat je je DPI toch op één stand houdt en je daarom niet hoeft te investeren in vele opties. Dat is omdat je wilt wennen aan je sensitivity. Als je constant je DPI verandert, raak je er nooit aan gewend aan je muis. Dit alles geldt ook voor je sensitivity in-game. Ideaal zou zijn als je dezelfde sensitivity in elke game instelt. Op deze manier is het overal gelijk en hoef je slechts aan één gevoeligheid gewend te raken.

Hoe hoog of laag je je DPI en in-game sensitivity instelt is een kwestie van smaak, maar de meeste mensen gaan voor een DPI van 400, 800 of soms 1600 en een vrij lage sensitivity. Dit adviseren wij ook. Ja, je moet meer met je arm bewegen om dezelfde afstand te overbruggen in de game, maar met een lagere sensitivity kun je veel preciezere bewegingen maken. Die headshots zijn dan een stuk makkelijker te raken. Bovendien moet je met lagere sensitivity meer met je elleboog bewegen in plaats van alleen met je pols. Want dat is de volgende stap: fysiek klaar zijn.

Stap 3: Fysiek moet ook alles on point

Tips om beter te kunnen aimen in games logo 02

Bron: South Park Screenshot Youtube

Je muis kan dan helemaal perfect zijn, als je ‘m niet goed gebruikt, heb je er nog niks aan. Mensen hebben het vaak over bepaalde grippen om de muizen vast te houden, maar er is eigenlijk maar één regel: doe wat je comfortabel vindt. Meestal gaat dit vanzelf.

Ga daarnaast rechtop zitten en houdt je rug recht. Je zult merken dat wanneer je onderuitgezakt zit, je aim daar flink onder lijdt. Daarnaast moet je je arm genoeg ruimte geven om de bewegingen te maken. Sommige mensen gebruiken vooral hun pols, sommige mensen hun hele arm. Het is vaak verstandiger om je hele onderarm ergens op te laten rusten en zoveel mogelijk je arm mee te bewegen. Dit om dingen als een muisarm te vermijden.

Stap 4: Weet waar je je crosshair moet houden

Dit klinkt misschien logisch, maar om je aim te verbeteren, zijn je pre-aim en crosshair placement belangrijk. Je moet je crosshair houden op de plek waar je verwacht de tegenstander te zien. Een gevecht beginnen met een reactie is een nadeel. Een game als Counter-Strike is een heel goed voorbeeld hiervan. Door veel te spelen, weet je op een bepaald moment waar mensen tevoorschijn komen en waar de grootste kans is dat je ze in je vizier gaat hebben. Houd je hier van tevoren je crosshair op, dan hoef je enkel nog te schieten in plaats van nog helemaal daar naartoe te zwepen.

Stap 5: Oefenen, oefenen, oefenen

Je hebt nu de juiste uitrusting, de goede instellingen, je zit er goed bij en je hebt de belangrijkste kennis: namelijk waar je moet richten. Het enige wat nog overblijft is oefenen. Richten in een schietspel draait bijna volledig om muscle memory: dit is een vorm van procedureel geheugen waarbij je bepaalde motorische taken in het geheugen vastlegt door middel van herhaling. Bij genoeg herhaling wordt er lange termijn geheugen aangemaakt waardoor je uiteindelijk zonder bewuste inspanning de taak, in dit geval het richten, uitvoert.

Wat je dus wilt doen, is als een malle oefenen. Je wilt een echte game nabootsen waarbij je aan één stuk door kan trainen. In bijna elke game zoals Overwatch en Counter-Strike is het mogelijk om een custom game aan te maken met bots. Deze bots bewegen op z’n minst een beetje als echte mensen en je kan het zo instellen dat ze je niet neerschieten. Op deze manier heb je bewegende doelen waar je op kunt oefenen. Zie het als een tennisser: deze oefenen vaak met een machine die de bal op verschillende plekken schiet.

Je bent er nu helemaal klaar voor. Je hebt alle tools om jezelf een betere speler te maken. Het enige wat je nog rust is uren maken. Je zult merken dat hoe meer je speelt, hoe beter je wordt. Nu komt er een heel cliché spreekwoord: practise makes perfect. Je weet wat je te doen staat.