OneDrive compleet uitschakelen in Windows 10

      Reacties uitgeschakeld voor OneDrive compleet uitschakelen in Windows 10

OneDrive is de clouddienst van Microsoft die direct in Windows 10 zit ingebouwd. Dat kan handig zijn, maar als je er geen gebruik van maakt, wil je de functie waarschijnlijk ook liever niet constant tegenkomen. In dat geval kun je OneDrive uitschakelen op je Windows 10-pc. Hier laten we je zien hoe je dat doet.

Niet iedereen die een Windows 10-pc heeft wil gebruikmaken van OneDrive. En ook al gebruik je de clouddienst wel om van alles op te slaan, dan wil dat nog niet zeggen dat je OneDrive met je pc wilt synchroniseren en overal wilt tegenkomen, zoals in het systeemvak en in de Windows Verkenner. Gelukkig is het mogelijk om OneDrive geheel uit te schakelen op je computer.

OneDrive niet meer automatisch starten

Om ervoor te zorgen dat OneDrive niet meer automatisch geladen wordt wanneer je je computer opstart, moet je in het systeemvak met de rechtermuisknop op het OneDrive-icoontje klikken en Instellingen kiezen. Ga naar het tabblad Instellingen in het venster dat verschijnt en haal het vinkje weg bij de optie OneDrive automatisch starten wanneer ik me aanmeld bij Windows.

Voortaan zal OneDrive niet meer automatisch met Windows mee opstarten, en zul je de pop-up die getoond wordt als je nog niet op OneDrive bent aangemeld niet meer te zien krijgen.

Synchronisatie stoppen in Windows 10 Home

Om erin de Home versie van Windows 10 voor te zorgen dat de automatische synchronisatie wordt uitgeschakeld en om de snelkoppeling naar OneDrive die in het systeemvak staat weg te halen, moet je de Register-editor gebruiken.

Druk op de Windows-toets en typ regedit. Kies in de zoekresultaten de Register-editor. Navigeer naar HKEY_LOCAL_MACHINE > Software > Policies > Microsoft > Windows. Klik met de rechtermuisknop op de map Windows en kies Nieuw > Sleutel. Geef deze nieuwe map de naam OneDrive.

Klik met de rechtermuisknop op de OneDrive map die je zojuist hebt aangemaakt, en kies Nieuw > DWORD (32 bits)-waarde. Geef de waarde de naam DisableFileSyncNGSC en zet de waarde ervan op 1 door erop te dubbelklikken en het getal 1 te typen in het vakje bij Waardegegevens.

Wil je OneDrive later toch weer inschakelen, navigeer dan naar HKEY_LOCAL_MACHINE > Software > Policies > Microsoft > Windows > OneDrive en zet de waarde op 0.

Synchronisatie stoppen in Windows 10 Pro

In de Pro versie van Windows 10 is het eenvoudiger om OneDrive uit te schakelen.

Druk op de Windows-toets en typ gpedit. Selecteer in de zoekresultaten de optie Groepsbeleid bewerken.

Ga naar Computerconfiguratie > Beheersjablonen > Windows-onderdelen > OneDrive en dubbelklik op Voorkomen dat Onedrive wordt gebruikt voor bestandsopslag. Klik in het venster dat verschijnt op Ingeschakeld en klik op OK.

Na enige tijd zal OneDrive ophouden met synchroniseren.

OneDrive uit de Windows Verkenner halen

In het linkerpaneel van de Windows Verkenner zie je nog steeds het OneDrive-pictogram staan. Om dit weg te halen, moet je de Register-editor gebruiken.

Druk op de Windows-toets en typ regedit. Kies in de zoekresultaten de Register-editor. Navigeer naar HKCR\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6} (Windows 10, 32-bit versie) of naar HKCR\Wow6432Node\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6} (Windows 10, 64-bit versie) n zet de registerwaarde met de naam System.IsPinnedToNameSpaceTree op 0.

Doe je dit zonder dat je de OneDrive synchronisatie hebt stopgezet zoals hierboven beschreven is, dan blijft OneDrive nog gewoon actief en is alleen het icoontje niet meer zichtbaar in de Verkenner. Deze stap heeft dus geen invloed op het functioneren van OneDrive.